maandag 21 juli 2014

Patroon van Emmie de regenboog beer

Patroon van Emmie de regenboog beer…


Emmie is een patroon dat door mij is bedacht, met als inspiratie Bina de beer (een lalylapatroon) De maakster van de lalyapatronen heeft aangegeven dat het gratis vertrekken van aanpassingen van het patroon is toegestaan.


Dit patroon is voor eigen gebruik en het patroon mag niet verkocht worden. Maar ik deel hem gratis uit…. Emmie houdt er niet van om alleen te zijn dus hoe meer beren hoe gezelliger.




Benodigdheden:

Ongeveer 30 gram (90 meter) katoen voor het lijf.

Ongeveer 20 gram (60 meter) katoen voor het hoofd.

Een restje katoen voor de sjaal

Vulling. De hoeveelheid is afhankelijk aan hoe stijf hij gevuld word.

Haaknaald 2,5. Of naald 3, wat u prettiger vindt.

Stopnaald

0,6 mm veiligheidsoogjes of een stukje zwart katoen om de ogen te borduren.

Het patroon:
Hoofd

Toer Begin met de kleur van het hoofd



1 Maak een verstelbare ring met 6 vasten daarin en trek hem aan 6
2 Haak 2 vaste in iedere vaste 12
3 Haak 2 vasten in iedere 2e  vasten (6 keer) 18
4 Haak 2 vasten in iedere 3e vasten (6 keer) 24
5 Haak 2 vasten in iedere 4e vasten (6 keer) 30
6 Haak 2 vasten in iedere 5e vasten (6 keer) 36
7 Haak 2 vasten in iedere 6e vasten (6 keer) 42
8 42 vasten 42
9 42 vasten 42
10 42 vasten 42
11 42 vasten 42
12 42 vasten 42
13 42 vasten 42
14 42 vasten 42
15 Haak iedere 6e en 7e steek samen (6 keer) 36
16 Haak iedere 5e en 6e steek samen (6 keer) 30
17 Haak iedere 4e en 5e steek samen (6 keer) 24
18 Haak iedere 3e en 4e steek samen (6 keer) 18
19 Haak iedere 2e en 3e steek samen (6 keer) 12

Laatste steek afhechten en een lange draad laten zitten (ongeveer 30 cm)

Plaats de ogen bij toer 14 met 7 vasten er tussen. Vul het hoofd op.





Muts

toer Begin met de kleur van het lijf



1 Maak een verstelbare ring met 6 vasten daarin en trek hem aan 6
2 Haak 2 vaste in iedere vaste 12
3 Haak 2 vasten in iedere 2e vasten (6 keer) 18
4 Haak 2 vasten in iedere 3e vasten (6 keer) 24
5 Haak 2 vasten in iedere 4e vasten (6 keer) 30
6 Haak 2 vasten in iedere 5e vasten (6 keer) 36
7 Haak 2 vasten in iedere 6e vasten (6 keer) 42
8 Haak 2 vasten in iedere 7e vasten (6 keer) 48
9 48 vasten 48
10 48 vasten 48
11 48 vasten 48
12 48 vasten 48
13 48 vasten 48
14 48 vasten 48
15 48 vasten 48
16 48 vasten

Haak iedere 7e en 8e steek samen (6 keer) 42

Laatste steek afhechten en een lange draad laten zitten (ongeveer 30 cm)




Armen haak er 2

toer Begin met de zelfde kleur als het hoofd



1 Maak een verstelbare ring met 6 vasten daarin en trek hem aan 6
2 Haak 2 vasten in iedere 2e vasten (3 keer) 9
3 Haak 2 vasten in iedere 3e vasten (3keer) 12
4 Haak 6 vasten, haak een nop van 3 stokjes, haak 5 vasten 12
5 12 vasten 12




Wissel naar de kleur van het lijf en vul de handjes op



6 12 vasten 12
7 12 vasten 12
8 12 vasten 12
9 12 vasten 12
10 12 vasten 12
11 12 vasten 12
12 12 vasten 12
13 12 vasten 12
14 12 vasten 12
15 12 vasten 12
16 Haak 5 vasten, haak 2 steken samen, haak 5 vasten 11
17 11 vasten 11
18 11 vasten 11
19 11 vasten 11
20 11 vasten 11
21 Haak 4 vasten, haak 2 steken samen, haak 5 vasten 10
22 10 vasten 10
23 10 vasten 10
24 10 vasten 10
25 10 vasten 10

Laatste steek afhechten en een lange draad laten zitten (ongeveer 30 cm)

 
Oren haak er 2

toer Begin met de kleur van het lijf



1 Maak een verstelbare ring met 6 vasten daarin en trek hem aan 6
2 2 vaste in iedere vaste 12
3 12 vasten 12
4 12 vasten 12
5 12 vasten 12
6 12 vasten 12
7 Haak iedere 2e en 3e steek samen (3 keer) 9

Laatste steek afhechten en een lange draad laten zitten (ongeveer 30 cm)


Staart

toer Begin met de kleur van het lijf



1 Maak een verstelbare ring met 6 vasten daarin en trek hem aan 6
2 2 vaste in iedere vaste 12
3 12 vasten 12
4 12 vasten 12
5 12 vasten 12
6 12 vasten 12

Laatste steek afhechten en een lange draad laten zitten (ongeveer 30 cm)

Vul de staart op


Been haak er 2

Toer Begin met de kleur van het lijf



1 Maak een verstelbare ring met 6 vasten daarin en trek hem aan 6
2 Haak 2 vaste in iedere vaste 12
3 Haak 2 vasten in iedere 2e vasten (6 keer) 18
4 Haak 18 vasten allen in de achterste lussen 18
5 18 vasten 18
6 Haak 7 vasten, haak 2x 2 vasten samen, haak 7 vasten 16
7 Haak 7 vasten, haak 2 vasten samen, haak 7 vasten 15
8 Haak 7 vasten, haak 2 vasten samen, haak 7 vasten 14
9 14 vasten 14
10 14 vasten 14
11 14 vasten 14
12 Haak 3 vasten, haak 2 vasten in de volgende vaste, haak 6 vasten, haak 2 vasten in de volgende vaste, haak 3 vasten. 16




Let op!!! Hecht 1 been af. Bij het 2e been gaan we de benen aan elkaar haken en veder met het lijf.




Vul de beentjes op




Het lijf

toer We gaan de benen aan elkaar haken.




Haak 4 vasten op het been wat je niet afgehecht heb. Pak nu het afgehechte been en haak verder op de een na laatste steek van de laatste toer… dit is dan het begin van je nieuwe toer…. (plaats evt een steekmarkeerder)




Vul tijdens het haken het lijf op



1 Haak alle steken rond van de 2 benen (2 x 16) 32
2 Haak 7 vasten, 2 vasten in de volgende steek, 16 vasten, 2 vasten in de volgende steek, 7 vasten 34
3 haak 8 vasten, 2 vasten in de volgde steek, 16 vasten, 2 vasten in de volgende steek, 8 vasten 36
4 36 vasten 36
5 Haak 9 vasten, 2 vasten in de volgende steek, 16vasten, 2 vasten in de volgde steek, 9 vasten 38
6 38 vasten
7 38 vasten
8 38 vasten
9 Haak 9 vasten, haak de volgende 2 steken samen, 16 vasten, haak de 2 volgende steken samen, 9 vasten 36
10 36 vasten 36
11 36 vasten 36
12 Haak 9 vasten, haak de volgende 2 steken samen, 14vasten, haak de 2 volgende steken samen, 9 vasten 34
13 34 vasten 34
14 Haak 9 vasten, haak de volgende 2 steken samen, 12 vasten, haak de 2 volgende steken samen, 9 vasten 32
15 32 vasten 32
16 Haak 9 vasten, haak de volgende 2 steken samen, 10 vasten, haak de 2 volgende steken samen, 9 vasten 30
17 30 vasten 30
18 Haak iedere 9e en 10e steek samen (3 keer) 27
19 Haak iedere 8e en 9e steek samen (3 keer ) 24
20 24 vasten 24
21 Haak iedere 7e en 8e steek samen (3 keer) 21
22 Haak iedere 6e en 7e steek samen (3 keer) 18
23 18 vasten
24 Haak iedere 5e en 6e steek samen (3 keer) 15
25 15 vasten 15

Laatste steek afhechten en een lange draad laten zitten (ongeveer 30 cm)

vul het lijf op







De sjaal

toer Deze haken we heen en weer. Keer na iedere toer je werk



1 Haak 4 lossen en 2 keer losse
Toer 2 tot ongeveer 25 cm Haak 4 halve stokjes en 2 keer losse

Hecht af en werk beiden uiteinden netjes in je werk weg



Het in elkaar zetten.
Plaats het hoofd op het lijf en naai deze rondom vast. (ik probeer als ik nog een kleine opening over heb de nek nog een beetje op te vullen met een pincet)

Plaats de armen aan de zijkant van het lijf net onder het hoofd en naai ze vast.

Plaats de muts op het het hoofd en naai deze rondom vast.

Plaats de oren op het hoofd en naai deze vast. (ik speld beiden oren eerst vast om de plaats te bepalen voordat ik ze vast zet)

Plaats de staart op het lijf en naai deze vast.

Knoop de sjaal om de nek van je Emmie de regenboogbeer


Tips en trucs:

Probeer zo gelijkmatig mogelijk te haken dit voorkomt gaten.
Gebruik zoveel mogelijk kleurtjes… Alle kleuren van de regenboog.
Op youtube zijn veel haklessen te vinden over rond haken kleur wisselen en onzichtbaar minderde..
Haak een keer je restje op door ze gewoon aan elkaar te knopen… krijg je een grappig kleur verloop… (let wel op gebruik wel het zelfde soort garen ivm de naald dikte)
Haak Emmie van katoen, acryl of gewoon wat je in huis hebt.
 
 

47 opmerkingen:

  1. oh haha dan heb ik 'm intussen al gehaakt zelfs. Ik had het patroon inmiddels op de fb-groep gevonden. Goed patroon, alleen werden bij mij de armen te lang. Volgende keer haal ik er een paar toertjes tussenuit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hey leuk dat je het patroon er weer hebt opgezet,die van ons is bijna klaar
    nog een arm en nog afwerken natuurlijk (duurt altijd het langst;D)

    groetjes mingle-mangle

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ontdek nu pas dat je het patroon weer online hebt gezet op je blog! Ik heb er ook eentje gehaakt en zet een linkje naar je blog!
    Alvast bedankt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. via sofie hier beland :-) en ik ga deze linken op mijn FB site met gratis haakpatronen ♥♥♥ te gek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je via mij hier bent gekomen!!!

      Verwijderen
    2. @Jenneke... dat zou ik/zouden wij erg leuk vinden...

      Verwijderen
    3. ik vergat de link hahaha https://www.facebook.com/jennekevm?fref=photo

      vr gr jenneke

      Verwijderen
    4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
  5. Via Haak maar aan en Fie kwam ik op je blog terecht.
    Wat lief dat je dit patroon voor ons hebt uitgewerkt en wilt delen! Ik heb hem direct uitgeprint. Niet dat ik hem ook meteen ga maken hoor (er staat nog een heleboel op mijn to-do-list) maar ik vind er vast wel een mooi moment voor. Dank je wel!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoewel ik schreef dat ik er niet meteen mee aan de slag zou, staat mijn versie van jullie Emmie vandaag al op mijn blog ;-) Het was heel leuk om te maken, dank jullie wel voor de uitwerking van het patroon en het delen ervan!
      Groetjes weer

      Verwijderen
  6. ik heb inmiddels emmy gehaakt voor het goede doel de berendekens. heb het een eigen gezicht aangegeven en op fb gezet met haar berenvriendjes, bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik ben met Emmy bezig bedankt voor het delen van je patroontje.
    Zodra ik het klaar heb zet ik het op mijn blog met een link naar jouw toe.
    Groetjes ria

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank voor dit leuke patroontje. Zojuist de laatste draadje weggewerkt. Ga zometeen een stukje schrijven voor mijn blog en zal een linkje naar dit leuke patroon plaatsen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. I am wishing this was in English. I tried to translate but it wasn't correct. Sooo cute!! :))

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Net een Emmy gemaakt voor een klein vriendinnetje.
    wat een leuk patroon. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wie weet in welke toer ik de veiligheidsoogjes moet zetten en met hoeveel tussensteken?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bedankt voor het delen!! Ik ga hem ook zeker maken!

    Groetjes Marian Verhulst

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dank je wel voor het patroon. Lief van je. Groetjes Wilma Oud

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heb het begin gemaakt...maar het mutsje valt veel te groot uit...heb daarna 42 steken gedaan...is beter!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hello :)

    I’m writing you to ask permission to translate your crochet pattern ”Emmie de regenboog beer” into Danish.
    samengehaakt.blogspot.be/2014/07/patroon-van-emmie-de-regenboog-beer_21.html

    On my blog, I translate a lot of patterns into Danish because we do not have a lot of nice patterns ourselves and most Danish women do not understand foreign patterns.

    I always give full credit and link to both the original pattern and the designer.

    Please let me know if you will grant me the permission to translate.

    You are welcome to look in on my blog: www.tullemomsemor.dk

    Love from Denmark
    Marianne Topping

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Echt een schttig beertje. Lief dat je het patroon deelt. Er komen vast vriendjes van Emmie. Hij staat op mijn to-do-lijstje.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ze is af, best blij met het resultaat.nu mag ze bij een Hartendeken om een kindje op te vrolijken of te troosten als dat nodig is. Www.hartendekens.nl voor meer info..

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Is the pattern available in english?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Het is echt een schatje,ik ga er vandaag aan beginnen.Bedankt voor het delen van het patroon

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Kwam je Emmie de beer tegen op pinterest en vond het direct een hele leuke en weet zeker dat ik hier een meisje heel blij mee ga maken. Heb je patroon uitgeprint en ga er binnenkort aan beginnen, waarschijnlijk gaat ze veel vrolijke kleurtjes krijgen. Bedankt voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hello :)
    I would like to ask for your permission to translate your pattern into English :) I understand that this pattern was made by you and therefore, I will not be posting it to my own blog or anywhere else. I will send the pattern to you :) I only ask in return that the credits for translating the pattern be credited to me :) If this sounds good with you, do drop me an email at crochetbycharlotte@gmail.com :) thank you!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Thank you so much for this pattern. I can not wait to get started!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. I would love to see the pattern in english. I have been looking for a pattern like the lalylala dolls and this is perfect but the translation is not the best for crochet in English. What I dont understand is the translation of fasting...Is it sc? Could you tell me the stitch? It says "create adjustable ring with 6 fasts and tighten" I have no clue what that means. I would love to make this for my neice. Thanks for your time.
    ~Crystal
    http://krystlewv.blogspot.com
    A Day In My Life, Crochet

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Bedankt voor het leuke patroon van Emmie! Ik heb haar net af en ga haar zeker nog een keer maken 😋

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. i love this pattern. is it available in english?

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Super leuk! bedankt voor je patroontje. ik heb het op pintrest gevonden en ga hem me verschillende kleuren katoen haken

    BeantwoordenVerwijderen
  29. hartelijk dank van het delen van het patroon ik ga hem of haar zeker maken

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Preciosa yo no entiendo el idioma ni inglés. Por suerte muchos ponen en español algunos patrones. Agradecería si me lo pudieran enviar en español a mi mail. Desde ya gracias igual por tan hermoso trabajo. Gracias.🌺

    BeantwoordenVerwijderen
  31. GRACIAS POR EL PATRÓN COMPLETO LO QUE QUISE PONER ES SI SE PUEDE PONER EN ESPAÑOL porque no entiendo ingles ni alemán y las abreviaturas no son faciles de entender.

    AGRADECERIA SI ME LO PUDIERAN MANDAR A MI MAIL. O PUBLICARLO EN ESPAÑOL (perdón no quedo claro el comentario anterior)
    GRACIAS muy bonito su blogspot y sus trabajos excelentes

    BeantwoordenVerwijderen
  32. GRACIAS POR EL PATRÓN COMPLETO LO QUE QUISE PONER ES SI SE PUEDE PONER EN ESPAÑOL porque no entiendo ingles ni alemán y las abreviaturas no son faciles de entender.

    AGRADECERIA SI ME LO PUDIERAN MANDAR A MI MAIL. O PUBLICARLO EN ESPAÑOL (perdón no quedo claro el comentario anterior)
    GRACIAS muy bonito su blogspot y sus trabajos excelentes

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Hi! Ths is so cute bear. I loved. So, can I sell the doll after I finished?

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wat een super leuk beertje. Ik heb 'm ook gehaakt en op mijn blog gezet met een link naar jullie blog. Dank je voor het delen!
    rietteverhoeven.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  35. welk type garen en kleur heb je gebruikt?

    Groetjes, Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ik ben heel blij het patroontje, hartelijk dank hier voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Chain 77

    Row 1 Sl st into 2nd st from hook and in each stitch across row (76 stitches)

    Row 2 Ch 2 (counts as 1st stitch of row), hdc blo in 2nd st of foundation row and in each stitch across row. (76 stitches)

    Row 3 – 10 Repeat row 2

    BeantwoordenVerwijderen